Præsentation af børnehuset

Solvognens hus er bygget i 1997. Huset har i indgangspartiet en lang gang med ovenlys. Derfra et stort alrum, 4 grupperum med tilhørende puslerum , et indendørs rum til opbevaring af barnevogne, køkken, arbejdsrum til personalet og kontor.

Vores legeplads er indrettet med mange forskellige læringsrum. Vi vægter at organisere de voksne og ikke børnene når vi er ude. Børnene har frihed til at være der, hvor de ønsker at lege og lære. I hvert rum er der fastmonteret store kasser, som indeholder mindre tema-kasser. Temakasserne bridrager til børnenes leg og læring. Alle temakasser udvikles ud fra børnenes ønsker, drømme og udsagn.

Solvognen har beliggenhed i et fredfyldt område bag Søborg Torv på Dickens allé 13.

Præsentation af Børnehuset Solvognen

Barne- og læringssyn

Solvognen arbejder med et barne- og læringssyn der har udgangspunkt Dagtilbudsloven og Gladsaxes kommunes målsætninger og værdigrundlag. En gennemgående værdi er respekten for den enkelte og den enkeltes baggrund. Det syn på børn, som afspejles, er, at børn grundlæggende betragtes som aktive individer med viden, meninger, drømme og perspektiver på fremtiden. Hvor også demokratiske værdier, som deltagelse og medbestemmelse, samt de mange intelligenser har værdi i Solvognens dagligdag. Det er et fælles grundlag, vi er enige i og glade for.

Vi har jo samtidig også vores egen historie og kultur som kommer til syne i kraft af vores bearbejdning af grundlaget, børnenes kreativitet og vores faglige kompetencer. En sidste ting, der også er væsentligt i Solvognens barne- og læringssyn, er de ramme samfundets udvikling giver, som kræver, at vi klæder børnene på til at møde deres egen fremtid og ikke vores fortid.

Det er væsentligt, at Solvognens pædagoger er med til at skabe læringsarenaer i både leg og læring. Med en anerkendende tilgang til børns egen dagsorden, som bedst indfanges ved nærvær og dialog. Og med troen på didaktik skaber mulighed for udvikling.

Børn i dag får mange indtryk, informationer og muligheder, hvorfor selv små børn er nødt til, at forholde sig til at træffe valg.

Dette aktualiserer nødvendigheden af:

• At bevare evnen til at lære
  • At skabe rum for fordybelse
  • Samt et institutionsliv præget af sammenhæng og kontinuitet, hvor omdrejningspunktet er børns grundlæggende behov for at danne et selv ud fra det der er meningsskabende.

Værdigrundlag

Værdier er bestemmende for vores tilgang til livet og til mennesker. Når vi vurderer, prioriterer og møder hinanden, gør vi det på baggrund af værdier.

Dagtilbudsloven har en formålsbestemmelse som er værdisættende og Gladsaxe Kommunes målsætning for daginstitutioner er således også værdibaserede. En gennemgående værdi er respekten for den enkelte og den enkeltes baggrund. Det syn på børn, som afspejles, er, at børn grundlæggende betragtes som aktive individer med viden, meninger, drømme og perspektiver på fremtiden.

Gladsaxe Kommune har samlet en række almene værdier for dannelse, der skal kunne ses i praksis:

• At blive lyttet til og få indflydelse
  • At blive taget alvorligt
  • At udforske og afprøve viden og holdninger
  • At blive udfordret af nærværende voksne
  • At blive respekteret og vise respekt for andre
  • At vise solidaritet med de svage
  • At føle sig forpligtet over for fællesskabet.

Omdrejningspunktet i det kommunale værdigrundlag er udviklingen af det alsidige og demokratisk dannede menneske, og ovennævnte 7 almene værdier er alle vigtige og synlige i Solvognens hverdagspraksis.

Hvis du vil høre mere om os kan du altid ringe og aftale en rundvisning.